vrijdag 13 december 2013

soap stories

The smell of soap is every around me since I was asked via some feltfriends to find someone who could make felted soaps for a gallery in Normandie in France. I had a few felters in mind, but my head was already spinning. What could I do with this theme. So I myself contacted the gallery and started to experiment with felting soap. 
I have done first some investigation on the internet and learned several new things about soap. You can have soaps that are shaped by liquid and soaps that are pressed. Some are very, very creamy and some will last longer because of the extra pressure they had. This is a plus for felting, so the soap will not go slimey. Soap can be made in an articificial way or soap is made on a natural base. Also there are many different kind of shapes and flavours. 
My own experiments was about testing different kind of wool, colours and designs. I never thought that is was so much fun to make this. My mother in law offered me to help when it get to an order. She is 81 and suffering from Alzheimer. Felting soap and to be in good company will get her hands busy and comforts her wellbeing. 


Via, via werd mij gevraagd of ik iemand kende die zeepjes in kon vilten voor een galerie in Normandie. Toen ik daarover nadacht, bedacht ik me dat ik het ook wel zelf eens kon doen. Op dat moment begon het in mijn hoofd te borrelen met ideetjes. Dus ik nam de uitdaging zelf aan en legde contact met de galerie.
Eerst heb ik een zoektocht op het internet gedaan naar zeep. Al snel leerde ik dat er verschil is tussen gietzeep en geperst zeep. Goede geperste zepen worden niet slijmerig, wat een pre is voor een vervilt zeepje. Bovendien gaat zo'n zeep langer mee. De ene zeep is erg romig en een andere zeep is weer erg schuimig. En behalve zeep met kunstmatige toevoegingen is er ook nog de zeep met natuurlijke ingredienten. Deze laatste heeft mijn voorkeur. Tenslotte is er veel keuze in vorm en geurtjes.
Mijn eigen experimenten zijn gebaseerd op soorten wol, kleurtjes, ontwerp en 3D elementen. Ik was verbaasd over de mogelijkheden en had nooit gedacht dat het vooral erg leuk is om te doen. Mijn schoonmoeder van 81 en met Alzheimer heeft me aangeboden om me te helpen als de order doorgaat. Het vilten zal haar goed doen!


2 opmerkingen:

  1. Wat een grandioos idee Dorie.
    Bij jou rook het altijd al naar zeep vanwege het vilten en nu is er dus nog een nieuw element bijgekomen. Wat leuk om dit samen met je schoonmoeder te doen..........
    Heel veel succes ermee!
    XXXm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk Dorie. Je had me altijd kunnen vragen over het zeepmaken...:0) Gietzeep is geen ambachtelijke zeep. En het slijmerige komt niet door gietzeep, CP zeep met een heel hoog gehalte aan olijfolie doet dat bv. ook. Zeep met veel kokosolie zal daarentegen weer meer schuim opleveren, maar teveel van deze olie droogt de huid uit. Dus het is best wel een heel proces dat zepen, maar wel enorm leuk. groetjes
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen